Wanneer er openstaande rekeningen zijn die nog betaald moeten worden kun je ervoor kiezen om een Incassobureau in te schakelen. Een incassobureau kan vervolgens de openstaande schulden voor jou innen. Er zijn meerdere manieren waarop een incassobureau te werk kan gaan om de openstaande schulden te laten betalen. Wat de beste manier is hangt onder andere af van de relatie die je met een klant hebt. Het inschakelen van een incassobureau kan klanten namelijk afschrikken van samenwerkingen in de toekomst. Daarnaast is het bij het kiezen van de beste methode ook van belang om in gedachte te houden hoe snel de rekening betaald moeten worden.
Zo werkt het reguliere incassotraject
Bij incassobureau Credifin bieden ze onder andere een regulier incassotraject aan. Dit incassotraject wordt door de meeste mensen gebruikt en het traject duurt ongeveer 6 weken. Het traject wordt zo vriendelijk mogelijk geopend en alleen wanneer er niet wordt betaald wordt de druk opgevoerd. Een van de redenen hiervoor is dat de relatie met klant op deze manier het beter zal blijven. Het opvoeren van de druk wordt gedaan door verschillende soorten middelen in te zetten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bewust maken van de klanten van mogelijke verdere consequenties. Deze consequenties kunnen bestaan uit oplopende kosten vanwege gerechtelijke procedures die gestart zullen worden wanneer de klant niet betaald.
Deze andere incassotrajecten zijn er
Naast het reguliere incassotraject zijn er ook nog andere incassotrajecten die je kunt starten. Zo kun je gebruik maken van een spoedtraject wanneer rekeningen snel betaald moeten. Dit traject duurt over het algemeen maar 2 weken. Dit traject wordt onder andere ingezet wanneer er een verwachting is dat een bedrijf binnen korte tijd failliet kan gaan. Daarentegen is er ook juist een vriendelijk traject waarbij er extra aandacht wordt besteed aan het behouden van een goede relatie met de klant. Bij een vriendelijk traject zal de klant niet worden gewezen op mogelijke juridische procedures. Ook wordt er extra aandacht besteed aan het bedanken van de klant na een goede afronding van het traject.