Verpakkingsmateriaal – omdat je klant niet naast je woont

De verpakkingsindustrie heeft zichzelf opnieuw uit moeten vinden. De vraag naar verpakkingen is enorm gegroeid maar ook de vraag naar bepaalde types verpakkingen. Snel opvouwbare dozen, heel gemakkelijke sluitingen, versterkte hoekdelen bij dozen, direct herbruikbare verzendzakken voor retouren… elke keer zijn er wel innovaties in de industrie die van verzenden en ontvangen haar taak heeft gemaakt. Die reis van verkoper naar koper is niet de meest gemakkelijke, want het is er eentje met getril, gestoot, regen, omvallen, deuken, botsen en bibberen. ’s Heeren wegen zijn niet allemaal trilvrij geasfalteerd. En een bezorger die iets uit zijn handen laat glippen is ook niet een zeldzaamheid. Verpakkingsmateriaal moet dus in eerste instantie voldoende tegen al dat onheil gaan beschermen.

Inpakken maar

Van alle verpakkingsmaterialen is karton wel de belangrijkste. Er worden dozen aangeboden in honderden standaardformaten. En bij enig bestelvolume is een eigen formaat ook snel te produceren. Het zijn dozen die brievenbussen mogen binnenwippen en palletdozen, het zijn dozen die hele hoekbanken of rijwielen omgeven of verhuisdozen. Als je naar het profiel van het karton kijkt, zal je zeker opvallen dat er een golfribbel aanwezig is. Daarom wordt dat karton ook golfkarton genoemd. Sterkere varianten hebben zelfs twee of drie golven tussen de karton plaatjes. Als ook dozen weer beschermd moeten worden, bijvoorbeeld omdat ze op pallets op reis gaan, is er rekfolie of krimpfolie overheen getrokken. Dit soort rollen wikkel je uit over de dozen en zo seal je ze aan elkaar. Veel spulletjes gaan ook naar de klant in verzendzakken, plastic zakken die je af kunt sluiten met zelfklevers, met een sluitstrip of een trekkoord. Heeft een artikel van je een bepaalde temperatuur nodig? Daar zijn dan isothermische verzendzakken voor.

Papier als verpakkingsmateriaal

Ook veel spullen hebben papier nodig als verpakkingsmateriaal. Om er een aantal te noemen:

  • oliepapier
  • grijspapier (wikkelpapier of opvulmateriaal)
  • bruinpapier (steviger dan grijspapier)
  • crêpepapier (vliesdun, goed voor het inpakken van eigenzinnige vormen)
  • natronkraft (het welbekende, bruine inpakpapier)
  • gebleekt kraftpapier (wit inpakpapier)
  • courantpapier (veel gebruikt bij versproducten)

Opvulling is vaak een vereiste

De doos is als verpakking vaak alleen nog maar de buitenste schil. Wil je iets verzenden, dan kun je dat in een doos stoppen die eigenlijk altijd een stukje groter is dan je product. Die gaat op zijn reis naar de besteller als een malle bewegen en dat wil je niet om schade te voorkomen. Alle ruimte tussen de binnenkant van de doos en je artikel moet je dan ook opvullen. Dit vulsel is in feite ook verpakkingsmateriaal. Zo wordt je product tot in de kleinste beweging als het ware bevroren. Het kan geen kant meer op. En gaat daarom zo schadevrij mogelijk op weg naar de klant. Welke opvulmaterialen zijn beschikbaar? Een niet volledige opsomming:

  • piepschuim
  • schuim-in-zak
  • houtwol (milieuvriendelijk en ook nog eens voordelig!)
  • luchtkussenfolie (bubbeltjes- of noppenfolie)
  • filled air (kleine luchtzakjes/luchtkussentjes)
  • papierwol
  • papiervezel (vaak strookjes dun karton in zigzagpatroon gevouwen)
  • opvulchips (ook bekend als schuimpinda’s)
  • silicagel en silicakorrels (nemen ook vocht op)

Dan nog de hulpjes van het verpakkingsmateriaal

We rekenen ze ook maar even tot het verpakkingsmateriaal. Al die tapes en folies, stickers, etiketten, nieten en lijmen die je pakketten ook onderweg mooi dicht houden en markeren. Deze steunmaterialen zijn het sluitstuk van een goede verpakking die veilig zijn weg weet te vinden naar de dankbare besteller.